تربیتیمامان بابا

با این روشها کم درس بخون اما نمره‌ی عالی بگیر

دانش‌آموزان غالباً درس می‌خوانند تا نمرۀ 20 و نمرۀ عالی بگیرند. نمره تا حدی میزان یادگیری درس را نشان می‌دهد از این رو دانش‌آموزان در پی این هستند تا خوب درس بخوانند و نمرۀ خوب کسب کنند.

مدرسه آنلاین – نمرۀ 20 برای همۀ افراد از دانش‌آموز کلاس اولی تا دانشجوی مقطع دکتری مطلوب است. در واقع این نمره به نوعی این پیام را به ما می‌رساند که ما تمام مطالب را یاد گرفته‌ایم. برای نمرۀ عالی تنها درس خواندن مهم نیست بلکه چکونه درس خواندن هم مهم است.

در اینجا می‌خواهیم فوت و فن‌های درس خواندن صحیح برای کسب نمرۀ 20 را با هم یاد بگیریم.

*مطالعۀ مؤثر

روش های زیادی برای مطالعه موثر وجود دارند که می‌توانند بازدهی شما را در هنگام مطالعه چند برابر کنند و به ما نشان دهند که چگونه نمره ۲۰ بگیریم . برخی از این روش‌ها عبارتند از:

توجه و تمرکز در کلاس

بهترین کاری که می‌توانید برای بالا بردن نمرات آزمون انجام دهید این است که هنگام نشستن “در کلاس” به یادگیری مطالب توجه کنید. افزایش تمرکز و دقت نقشی کلیدی در میزان یادگیری ما دارد. این کار به شما اجازه می‌دهد ذهنتان در کلاس مشغول درس باشد و احتمالاً باعث می‌شود اطلاعات کلیدی گفته شده در کلاس بعداً در هنگام تست در ذهنتان ظاهر شود.

نت برداری

اگر می‌خواهید بعداً مطالعه راحت‌تری داشته باشید در کلاس نت برداری کنید و مطالب مهم و کلیدی را یادداشت کنید تا در هنگام مطالعه دروس نکات کلیدی به کمکتان آید. یادداشت برداری به روش کرنل علاوه بر اینکه می‌تواند یادگیری شما را افزایش دهد، در هنگام مرور دروس هم کار را برای شما آسانتر می‌کند.

انجام تکالیف

انجام دادن تکالیف و خواندن مطالب در خانه امری بسیار مهم است. خانه دقیقا جایی است که شما می‌توانید اطلاعات کسب شده را در آن تمرین کنید. زمان خود را برنامه ریزی کرده و یک مکان آرام را برای انجام تکالیف به خود اختصاص دهید تا در امتحاناتتان پیروز شوید.

بهره‌گیری از یادیارها و ترفندهای دیگر

استفاده از ترفندهای مختلف حافظه برای یادآوری موارد خاص مانند شماره‌ها، دسته‌ها و غیره واقعاً می‌تواند بسیار مفید باشد. فقط مطمئن شوید که آنها را به درستی یاد گرفته‌اید و آنها را با هم اشتباه نگیرید. یادیارها همان ترتیب‌های خاصی هستند که می‌تواند به شما در به خاطر سپردن مطالب کمک کند. این کار باعث تقویت حافظه کوتاه مدت شده و به انتقال اطلاعات به حافظه بلند کمک می‌کند.

انجام تست‌های عملی

می‌توانید برای انجام این تست‌ها از معلم خود بخواهید تمریناتی را در اختیارتان قرار دهد و یا خودتان در آزمون‌های آنلاین شرکت کنید و چند تست را به صورت تمرین چاپ کنید و آن را انجام دهید. این کار میزان آگاهی شما از دروس را مشخص می‌کند تا نقاط ضعفتان را متوجه شوید.

آماده کردن وسایل لازم

پیش از رفتن به آزمون تمامی وسایل همچون ماشین حساب، خودکار، مداد، کاغذهای خالی و سایر لوازم را فراهم سازید تا حین آزمون مشکلی پیش نیاید.

به طور کلی کسب یک نمره ۲۰ نمی‌تواند در میزان موفقیت افراد در زندگی‌شان تاثیرگذار باشد؛ ولی در طول دوران تحصیل، کسب نمره و در نهایت معدل بالا می‌تواند روی گام‌های بعدی تحصیلی مانند کنکور و انتخاب رشته موثر باشد.

*برنامه‌ریزی اصولی داشته‌ باشید

مطمئن باشید بدون برنامه‌ریزی اصولی نمی‌توانید روند موفقیت در امتحانات را به خوبی طی کنید و موفقیت‌هایی هم که به دست می‌آورید، مقطعی خواهد بود. برنامه‌ریزی، یکی از اصلی‌ترین راهکارهای موفقیت در هر کاری است و شما را تبدیل به یک انسان منظم می‌کند. سعی کنید برنامه‌ریزی‌تان را روی کاغذ بیاورید. شیوه‌های مختلفی برای برنامه‌ریزی درسی وجود دارد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زمان و مقدار مباحثی که باید مطالعه شود را در برنامه‌شان بیاورند اما عده‌ای دیگر اگر بخواهند با این شیوه پیش بروند، دچار استرس و اضطراب می‌شوند. چرا که اگر به عنوان مثال نتوانند در ساعت تعیین‌شده مقدار مشخص‌شده را بخوانند، تصور می‌کنند از تمام برنامه عقب افتاده‌اند و دیگر نمی‌توانند باقی مباحث را مطالعه کنند. چنین افرادی بهتر است صرفا مفاد برنامه‌شان را بر اساس ساعت مطالعه حدودی تعیین کنند و به خودشان اجازه منعطف بودن در زمان مطالعه را بدهند. به هر حال این مهم است که شما به هر شیوه‌ای که فکر می‌کنید بهتر است، برنامه‌ریزی کنید و بر اجرای برنامه‌تان پایبند باشید.

*رفع اشکال کنید

اگر می‌پرسید که چگونه امتحان را 20 بگیریم، رفع اشکال را نادیده نگیرید. بخش مهمی از فرایند تثبیت مطالب و دروس در ذهنتان با رفع اشکال‌ها صورت می‌گیرد. بهترین ترفند برای تفهیم بهتر دروس، رفع اشکال در همان روزی است که معلم درس جدید را به شما داده است. اما چگونه؟ کافی است چند ساعت پس از تعطیلی، زمانی که تمام تکالیف‌تان را حل کرده‌اید، سراغ درس جدیدی بروید که در همان روز یاد گرفته‌اید. کمی کتاب و جزوه‌تان را ورق بزنید تا مطالب برایتان مرور شود. سپس به سراغ حل تمرین‌ها بروید. اگر توانستید تمرین را بدون کمک گرفتن از کتاب حل کنید، یعنی درس را به خوبی فراگرفته‌اید. اما اگر در حل آن به مشکل برخوردید، باید رفع اشکال کنید. بهتر است ابتدا تمام تلاش‌تان را برای حل مسئله با هر راهکاری که به ذهن‌تان می‌رسد، بکنید. اگر تلاش‌تان موثر واقع نشد، دوباره سراغ کتاب و جزوه بروید و با مسیری که پیش رویتان است، دوباره تمرین را حل کنید و اشکالات‌تان را گوشه‌ای بنویسید. یکی دو روز بعد مجددا سراغ تمرین‌های همان درس بروید و سعی کنید اشکالات قبلی را در مسیر حل کردن مسئله نداشته‌باشید. زمانی که توانستید سوالات را بدون اشکال یا وقفه‌ای حل کنید، می‌توانید مطمئن باشید که درس را به خوبی فراگرفته‌اید و رفع اشکال موثر واقع شده است. این فرایند را برای تمام درس‌هایتان تکرار کنید. نتیجه معجزه‌آسای این روش را در شب امتحان خواهید دید.

*در کلاس‌ها حضور فعال داشته‌باشید

سعی کنید در کلاس فعال باشید و سرتان فقط به کار خودتان نباشد. تجربه ثابت کرده کسانی که در فعالیت‌های کلاسی حضور موثر دارند، مطالب را به شکل بهتری فرا می‌گیرند. اگر کلاس به شکل گفتگو پیش می‌رود، حتما بخشی از این گفتگو باشید. اگر معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد برای ارائه کنفرانس داوطلب شوند، حتما یکی از این داوطلب‌ها باشید. اگر معلم در اثنای تدریس سوالی می‌پرسد، سعی کنید با اطلاعات خود، پاسخ سوالات را بدهید. حضور فعال در کلاس به شما کمک می‌کند مطالب را در ناخوداگاه‌تان به شکل عمیقی ذخیره کنید و سر جلسه امتحان با جرقه کوچکی تمام آن‌ها را به خاطر بیاورید.

تقویت حافظه با تکنیک های به یادسپاری

مغز انسان برای به خاطر سپردن اطلاعات به مرور زمان طراحی شده است. برای تثبیت مطالب در حافظه بلند مدت، مرور کردن کلیدی است. سعی کنید مطالب را به طور منظم مرور کنید، نه اینکه همه چیز را شب امتحان مرور کنید. تکنیک های به یادسپاری مانند تکرار با فاصله می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. برنامه های زیادی وجود دارند که از این تکنیک استفاده می کنند و با یادآوری مطالب در فواصل زمانی به تدریج بلند شدن فاصله ها، به تثبیت آنها در حافظه کمک می کنند.

*مدیریت زمان

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در امتحان، مدیریت زمان است. قبل از شروع امتحان، سوالات را به دقت بخوانید و بر اساس سختی و زمان مورد نیاز برای پاسخگویی به آنها، یک استراتژی برای مدیریت زمان خود در نظر بگیرید. سوالات آسان را رها نکنید، اما اگر در سوال چالش برانگیزی گیر کردید، وقت خود را تلف نکنید و به سراغ سوال بعدی بروید. در نهایت می توانید در صورت باقی ماندن زمان به سوالات سخت تر بازگردید.

*اهمیت تغذیه و سلامت جسمی در یادگیری

مغز شما برای عملکرد بهینه به مواد مغذی و اکسیژن کافی نیاز دارد. بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای یادگیری و تمرکز ضروری است. از مصرف غذاهای فرآوری شده، پرچرب و پرشکر اجتناب کنید و به جای آن، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. نوشیدن آب به مقدار کافی نیز برای هیدراته نگه داشتن بدن و عملکرد بهتر مغز ضروری است. به علاوه، خواب کافی و ورزش منظم به شما در داشتن انرژی و تمرکز بیشتر در طول مطالعه کمک می کند.

نکات تکمیلی برای داشتن معدل بالا و معدل بیست

بعد از اینکه تصمیم گرفتید که می خواهید چه معدلی داشته باشید سراغ راهکارها بروید. برای داشتن معدل بالا و معدل بیست راهکارهای زیر می تواند مفید و موثر باشد:

– درس خواندن در طول ترم و موکول نکردن مطالعه و حل تمرین و مسئله به ایام امتحانات

– حضور مرتب در کلاسهای مدرسه و استفاده از جلسات تدریس خصوصی در طول ترم

– تمرین حل کردن برای درسهایی مانند ریاضی و فیزیک و خواندن این دروس در طول ترم که زمان بیشتری لازم دارند.

– در اولویت قرار دادن کتاب درسی و خوب خواندن آن

– رفع اشکال و اجازه ندادن به اینکه هیچ اشکالی برای شما باقی بماند. برای گرفتن معدل 20 باید هیچ اشکالی نداشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا